Skip to content

 موضوعات قابل تحقیق در کارآفرینی

1- جنبه‌های اقتصادی کسب و کار:

  • بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید
  • مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف
  • بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکت‌ها بر اساس الگوی شومپیتر
  • بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصت‌های اقتصادی و نوع کارآفرینان)
  • بررسی شیوه‌های تاُمین مالی برای حمایت از کارآفرینان
  • نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوری‌های اقتصاد
  • رویه‌ها و روش‌های مالی در موسسسات کارآفرینی
  • نقش کارآفرینی در احیای صنایع رو به زوال
  • نقش کارآفرینی و اشتغال‌زایی( به‌ویژه جوانان)
  • بررسی رابطه بین ارزش‌ها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کارآفرینی و موُسسات خیریه
  • جهانی شدن (Globalization ) و کارآفرینی
  • جایگاه کارافرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشورهای جهان سوم
  • کارآفرینی در بخش کشاورزی

2- ویژگی‌های روانشناختی و فردی:

  • بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکت‌ها و تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش‌‌های صنعت و خدمات
  • شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات
  • بررسی ویژگی‌های شخصیتی (Traits ) و روانشناسی کارآفرینان فردی( Entrepreneurs)
  • بررسی ویژگی‌های شخصیتی - روانشناسی کارآفرینان سازمانی ( Intrapreneurs)
  • بررسی متغیرهای تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف
  • مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه‌های کارآفرینان زن
  • نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویژگی‌های شخصیتی در کارافرینان
  • اخلاق کارآفرینی( Entrepreneurship ethics)
  • تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران
  • عوامل موُثر بر تصمیم گیری توسط کارآفرینان
  • مطالعه مقایسه‌ای و تطبیقی بین ویژگی‌های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران
  • بررسی و تطبیق ویژگی‌های کارآفرینان در صنعت و خدمات

3- عوامل اجتماعی و نقش دولت:

  • بررسی و مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
  • بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی
  • بررسی ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان
  • بررسی نقش سیاست های حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکت‌های جدید
  • نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی
  • بررسی جنبه‌های قانونی و حقوقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
  • نقش رسانه‌های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
  • ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن
  • موانع کارآفرینی در کشورهای جهان سوم
  • ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران
  • بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی
  • تأثیر هنر بر استعداد کارآفرینی

4- آموزش کارآفرینی:

  • طراحی دوره‌های آموزشی در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
  • طراحی دوره‌های آموزشی در سطوح دانشگاه
  • مدل ارزیابی بازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی
  • ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
  • ارائه راهکارهای اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاه‌های کارآفرین ( Incubator ) توسط نهادهای اجرایی و آموزشی

5- نقش شرکت‌های کوچک:

  • بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره‌های خدماتی - توزیعی فرانشیز (Franchise) در ایران
  • نقش شرکت‌های کوچک در توسعه اقتصاد
  • بررسی و ارزیابی پروژه‌ها و فرصت‌های کارآفرینی
  • نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
  • ساختار سرمایه در مؤسسات کوچک و کارآفرین
  • مدیریت استراتژیک در مؤسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی
  • بررسی زمینه‌های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
  • نقش فرانشیز در اشتغال زائی و توسعه اقتصادی

6- نقش استراتژی و عوامل سازمانی:

  • ساختارهای تأمین مالی پروژه‌های کارآفرینانه و Capital Venture
  • بررسی استراتژی‌های کارآفرینی سازمانی در رشد و بقای شرکت‌ها رابطه مدیریت، رهبری و فرهنگ در مؤسسات کارآفرین
  • نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)
  • ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی
  • اثربخشی در مؤسسات کارآفرین و مقایسه با مؤسسات غیر کارآفرین
  • ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی
  • دورنمای کارآفرینی در قرن 21 و پیامدهای آن برای ایران
  • توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور
  • نقش ساختار و استراتژی در مؤسسات کارآفرینی
  • ایجاد تیم‌های کارآفرینی جهت رشد مؤسسه
  • چالش‌های مؤسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه
  • انحلال مؤسسات و شرکت‌ها در بخش‌های مختلف صنایع
  • تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پرورش کارآفرین

7- تکنولوژی اطلاعات :

  • نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصت‌های کارآفرینی
  • فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکت‌های کارآفرین
  • بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
  • طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات
  • طراحی سیستم‌های پاداش و حقوق و دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی