Skip to content

برنامه راهبردی گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه علم و فناوری مازندران

 
ماموریت
مرکز کارآفرینی دانشگاه علم و فناوری مازندران انجام ماموریت‌های زیر را برای خود متصور است:
  • ترویج و اشاعه تفکر و فرهنگ کارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان (اساتید، دانشجویان، مدیران، مشاوران، کارشناسان و کارکنان دانشگاه).
  • آموزش و پرورش دانش ­آموختگانی ماهر، خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی جهت ایجاد و را‌‌ه ­ندازی کسب و کار, تحصیل درآمد و سرمایه ­گذاری برای توسعه کسب و کار.
  • تجهیز و توسعه مرکز کارآفرینی به عنوان قطب اصلی آموزش و ترویج کارآفرینی در منطقه.
  • انجام تعاملات محیطی با سایر مراکز، دانشگاه­ها، دستگاه‌­ها، نهادها، مؤسسات، بنگاه­‌ها و سازمان‌ها در زمینه کارآفرینی در سطح منطقه‌ای و ملی در جهت توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه.
  • انجام مشاوره­‌های راهبردی مدیریتی در زمینه شناسایی فرصت‌های کسب و کار جدید، و توسعه فضای کسب و کار در سطح منطقه‌ای و ملی در زمینه‌های مختلف به اشخاص حقیقی و حقوقی.
  • تلاش برای انجام پژوهش­‌های بنیادین، کاربردی و ارزیابی، در زمینه شناخت موانع، مشکلات و توسعه کارآفرینی و فن‌آوری در سطح دانشگاهی و منطقه‌ای.
  •  کشف فرصت‌های شغلی موجود در بازار جهت توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه در فرایند استخدام در بنگاه‌های اقتصادی کشور
چشم ­انداز مرکز
مرکز کارآفرینی دانشگاه علم و فناوری مازندران مصمم است با اعتقاد به ارزش‌افزائی، مشارکت‌گرائی، رقابت‌پذیری، یادگیری مستمر، ایده‌پردازی عملگرا، خلاقیت، پشتکار و کار بین‌رشته‌ای، و با برخورداری از منابع انسانی فرهیخته و اثربخش،ساختار منعطف و فن­آوری کارآمد از بهترین مراکز کارآفرینی دانشگاهی کشور و منطقه در زمینه آموزش، ترویج، مشاوره و پژوهش کارآفرینی باشد؛ به گونه‌­ای که دانش ­آموختگان منطقه بهشهر به ‌ویژه دانشگاه علم و فناوری مازندران کارآفرین بوده و پذیرای مسؤلیت­‌های اخلاقی و اجتماعی در جهت توسعه پایدار منطقه‌ای، ملی و جهانی باشند.
اهداف­ مرکز کارآفرینی
  • ترویج کارآفرینی به عنوان یک لازمه موفقیت برای دانشگاه، دانشجویان و اساتید.
  • نهادینه ­سازی و ارتقاء تفکر کارآفرینی در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه.
  • انجام پژوهش‌­های کارآفرینی با توجه به نیازهای منطقه‌ای و ملی .
  • توانمندسازی دانشجویان دانشگاه از طریق ارتقاء دانش، مهارت­ و نگرش­ کارآفرینانه همه دانش آموختگان دانشگاه
  • تغییر و بازآفرینی ابعاد و ارکان دانشگاه همچون ساختار، فرآیندها، فرهنگ و فناوری در جهت دانشگاه کارآفرین.
  • ترویج و گسترش فرهنگ، دانش و مهارت کارآفرینی.
  • مشاوره امور کارآفرینی در قلمرو دانشگاه و جامعه.
  • ایجاد و پیوند توانمند با شبکه منطقه ای و ملی کارآفرینی جهت بهرهبرداری از ظرفیت‌های منطقه‌ای، ملی و جهانی.
  • شناسایی محل‌های جذب و اشتغال، انجام مشاوره و هدایت فارغ‌‌التحصیلان جهت کسب جایگاه شغلی پایدار، ارایه توانمندی‌های دانش‌آموختگان به متقاضیان نیروی کار تربیت یافته توسط دانشگاه و ثبت تقاضای کار و شغل از طرف فارغ‌‌التحصیلان و قرار دادن ایشان در لیست کارجویان
  •  ایجاد مرجعیت دانشگاه علم و فناوری مازندران در برگزاري و میزبانی از جشنواره ها، نمايشگاه ها، مسابقات، کارگاه ها و سمينارهای گوناگون در حوزه کارآفريني و اشتغال در سطح  ملي و بین المللی
  •  شناسايی، انتخاب و تشويق استعدادهای برتر گذشته و موجود در دانشگاه در عرصه کارآفرينی و برگزاری جشنواره کارآفرينی و اشتغال.
اهداف­ فرعی مرکز کارآفرینی
  • عرضه خدمات کارآفرینی به اساتید، دانشجویان، مدیران، کارکنان، نهادها و موسسات متقاضی.
  • هماهنگی و همکاری با تمام زیربخش‌های معاونت پژوهشی و فناوری بهویژه پارک علم و فناوری، مرکز رشد و دفتر فناوری و ارتباطات علمی با جامعه دانشگاه علم و فناوری مازندران به منظور تکمیل چرخه فناوری و کارافرینی دانشگاه
  • حمایت از کارآفرینان دانشگاه و منطقه.
  • حمایت از انتشار مجلات، کتب و نشریات در موضوعات ذیربط کارآفرینی و فناوری.
  • برگزاری جشنواره، نمایشگاه، مسابقه، کارگاه، سمپوزیوم و سمینار کارآفرینی در سطح دانشگاه، منطقه و ملی.
  • تهیه بانک اطلاعاتی از کارآفرینان منطقه و مستندسازی تجربیات آنان.
راهبرد اصلی مرکز
ایجاد دالان مهارت به منظور ورود موفق دانش آموختگان دانشگاه به جامعه با اضلاع کسب مهارت های تخصصی (دانش بنیان)، مهارت های کارافرینی (خلاقیت، ایده پروری و شناسایی و شکوفایی استعدادهای نهفته ، بهره وری و ...) و مهارت های کسب و کار (معرفی انواع موسسات و بنگاه‌های تجاری و نحوه ثبت و مدیریت آنها، بازار پول و سرمایه، بازار کار، انواع اوراق بهادار و ...) و توانمندسازی، تقویت همکاری، هماهنگی و هم‌­افزایی فعالان توسعه کارآفرینی در سطح دانشگاه، منطقه و ملی.
راهبردهای فرعی (پشتیبان)
  • توانمندسازی منابع انسانی دانشگاه.
  • رشد قابلیت­‌های کارآفرینی دانشجویان.
  • ترویج کارآفرینی دانشگاهی.
  • عرضه خلاقانه خدمات کارآفرینی متناسب با تأمین مالی و توسعه مرکز.
  • حضور فعال در شبکه اطلاع ­رسانی منطقه‌ای، ملی و جهانی.
  • توسعه ساختار مجازی در فعالیت‌های مرکز.
  • استفاده از پتانسیل‌های دانشجویان در توسعه و اداره مرکز کارافرینی.
برنامه­ های عملیاتی برای تحقق اهداف­ برنامه
این برنامه‌ها درحوزه­‌های آموزش، ترویج، مشاوره و پژوهش مطابق ذیل می­باشد. هدف از انجام فعالیت‌­های پژوهشی در مرکزکارآفرینی تشخیص و تأمین نیازهای فکری و عملی مرکز در انجام وظایف مربوط به توسعه کارآفرینی است.
برنامه‌­های عملیاتی آموزش
  • برگزاری دوره آموزشی مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار ویژه اعضای هیأت علمی
  • برگزاری دوره‌ها وکارگاه‌­های آموزش مهارت‌های تخصصی، کارآفرینی و کسب و کار ویژه دانشجویان
  • برگزاری دوره‌های آموزش مهارت‌های کارآفرینی ویژه مدیران دانشگاه
  • برگزاری دوره‌­­های آموزشی مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار براساس تقاضای بازار
  • پیگیری و حمایت از ارائه دروس مرتبط با کارافرینی برای تمام رشته‌ها
  • برگزاری کارگاه 8 مرحله ای از خلاقیت و ایده پروری تا کارافرینی و بازاریابی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نخبه
  • تلاش برای اخذ مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی کسب و کار و کارافرینی از طرف وزارت کار و امور اجتماعی برای شهرستان علم و فناوری مازندران
برنامه­ های عملیاتی مشاوره
  • توسعه فعالیت مرکز مشاوره کسب و کار و کارافرینی دانشگاه در زمینه های تشخیص فرصت‌های کارآفرین، تهیه و تدوین طرح کسب و کار، برنامه‌­ریزی کسب و کار، ارزیابی ایده‌­های کارآفرینی، تربیت مدیران کارآفرین و ...با حضور مشاوران خبره و مورد تقاضای دانشجویان
  • تلاش در جهت ایجاد مرکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارافرینی شهرستان بهشهر
  • تلاش برای ایجاد مراکز مشاوره شغلی با همکاری بازنشستگان خبره در ادارات و محل‌های مناسب تحت نظارت فرمانداری بهشهر
  • تلاش برای ایجاد مرکز مشاوره و خدمات سرمایه گذاری در شهرستان بهشهر
برنامه ­های عملیاتی ترویج
  • برگزاری جشنواره دانشجویی کارآفرینی
  • برگزاری سمینار معرفی و تقدیر از کارآفرینان موفق منطقه ای و ملی
  • غنی­ سازی سایت مرکز کارافرینی به عنوان یک مرکز اصلی آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در زمینه کارافرینی
  • راه­‌اندازی کتابخانه تخصصی کارآفرینی در دانشگاه علم و فناوری مازندران
  • انتشار مستمر خبرنامه کارافرینی
  • ارتباط موثر با مراکز مرتبط با کارآفرینی در کشور همچون وزارت تعاون، وزارت کار
  • تلاش برای ارتباط موثر دانش آموختگان دانشگاه با دانشجویان جهت انتقال تجربیات و معرفی فرصت‌های شغلی 
  • تشکیل کمیته ارزیابی مهارت دانشجویان برای تایید رزومه آنان و قراردادن آن در وب سایت دانش آموختگان دانشگاه به منظور معرفی آنان به بازار کار
  • پخش روزانه و مستمر فیلم‌های مرتبط با کارافرینی در دانشگاه در ساعات خاص
  • کمک به انجام بازدیدهای علمی مستمر در هر هفته از صنایع و ادارات منطقه و ملاقات با کارافرینان
برنامه های عملیاتی پژوهش
  • شناسایی و معرفی اولویت‌­های پژوهشی کارآفرینی در دانشگاه علم و فناوری مازندران و منطقه بهشهر
  • اندازه‌گیری میزان استعداد کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علم و فناوری مازندران در سه سطح فنی، انسانی و ادراکی
  • حمایت مالی از مؤلفان و مترجمین کتب و مقالات کارآفرینی در دانشگاه
  • مطالعه وضعیت دانش آموختگان دانشگاه با توجه به رشته، جنسیت و نیاز بازار برای اصلاح وضعیت جذب دانشجو
  • بررسی شیوه‌­های تأمین منابع مالی برای کارآفرینان دانشگاهی
  • شناسایی و معرفی مراکز حامی کارآفرینی (حمایت علمی، تخصصی و مالی) و خدمات آنان
  • بررسی و معرفی طرح مشاغل خانگی، کارجویی و کسب و کار در فضای مجازی
  • بررسی ایجاد صندوق حمایت از سرمایه های خطر پذیر در شهرستان بهشهر
  • بررسی طرح تشکیل صندوق سرمایه گذاری برای جذب و تجمیع سرمایه های خرد در شهرستان بهشهر
  • بررسی طرح ایجاد فن بازار در منطقه بهشهر